De strategie

Stop met braaf zijn en wordt de bruutste van je markt.  

Overleven is voor de brave bedrijven

Overtuigend winnen is voor de brute merken

Weet je wat jij zou moeten doen? De zin “Meedoen is belangrijker dan winnen” voor eens en altijd bombarderen tot uitspraken die behoren tot de zwarte lijst. 

Het is namelijk vaak hét credo van verliezers om zichzelf te troosten. En met zo’n credo kan je natuurlijk nooit bruut winnen. Want effe heel eerlijk, hè? Wil je met je bedrijf nét buiten de prijzen vallen en daardoor kapitaal missen en je groei belemmeren? Of wil je juist overtuigend spelen om te winnen, waardoor je laat zien hoe je in de wedstrijd staat en buiten elke vergelijking valt?

Oftewel: 

  • Braaf versus bruut
  • Terughoudend versus ongeremd
  • Volgzaam versus tegendraads 

Als jij met je bedrijf afwijkt van de norm in je markt, pak jij het plekkie als de allerbruutste in het spel wat je speelt.

Zo ga je van een braaf bedrijf naar een bruut merk. Dus. Laat je potentie niet gevangen zitten door steeds de veilige weg te kiezen. Want overleven is voor de brave bedrijven. Overtuigend winnen is voor de brute merken.

De strategie – de voorbereiding van het spel

Een grijzenmuizerige identiteit is een tikkeltje te braaf. Je laat hiermee zien dat je bij iedereen in de smaak wil vallen. Je zoekt hiermee het veilige speelveld op, zodat het onmogelijk is om afgeschoten te worden. Je vertelt hiermee wat iedereen wil horen, als een pion in het spel waar de klant aanzet is.

Nattevingerwerk dus. En dat nattevingerwerk komt vervolgens terug in alle uitingen. Da’s zonde, want je verspilt tijd en geld aan je marketing die geen brute resultaten oplevert. Hierdoor zet je het merk niet stevig op de kaart en worden je doelen niet bereikt.

Als je het ons vraagt: aan die braafheid is niets bruuts.

Daarom rekenen we af met die grijzenmuizerige identiteit en gaan we voor een buitengewone identiteit. Die heb je namelijk kei- en keihard nodig om een bruut merk te zijn waar het dampende publiek bij wil horen.

Na het strategietraject: 

  • Zijn je hersenspinsels in een indrukwekkende, commerciële saus gestopt
  • Heb je scherpe keuzes gemaakt waardoor de richtlijnen voor zowel intern als extern duidelijk zijn
  • Heb je haarscherp voor ogen wat je bedrijf bruut maakt
  • Heb je houvast waardoor je vanuit een overtuigend uitgangspunt de markt gaat benaderen
  • Antwoord je nooit meer met ‘uhs’ zodra je potentiële klanten en medewerkers vragen waarom ze bij jou aan moeten kloppen

Daardoor heb je in één klap duidelijk:

  • Welke positie je bedrijf in de markt gaat claimen
  • Wie jullie als bedrijf zijn
  • Wat jullie te vertellen hebben

We zetten met elkaar een basis neer die zó bruut is dat de rest van je markt bleekjes bij je bedrijf afsteekt. 

Dus. Denk eens aan het voordeel: de komende jaren pak jij het plekkie als de allerbruutste in het spel wat je speelt, met een explosieve groei en een ongekende expansie als gevolg. Da’s pas een lekkere gedachte.

Stop met braaf,
kies voor bruut.
Dit is waarom.

Brute merken ademen stoutmoedigheid. Ze durven de spanning op te zoeken. Sukkelen niet weg en hebben een werkelijke stem die flink gehoord mag worden door klanten en medewerkers.

Bovendien stampen ze de norm in de markt diep de grond in.

Hier is moed voor nodig, omdat dit frictie veroorzaakt. Maar wie met lef de spanning opzoekt, zich loskoppelt van de verwachtingen van klanten en medewerkers en hun wereld wakker schudt, zet de markt op z’n kop. Zo introduceren ze nieuwe grenzen, invullingen en associaties die niet te kopiëren zijn, waardoor er een nieuw spel ontstaat met eigenzinnige visuele en tekstuele communicatie.

Hiermee spreken ze met als doel om gehoord en begrepen te worden en (h)erkenning bij hun publiek te creëren.

Dat valt direct op, want: buitengewone identiteit, buitengewone taal en buitengewone marketing. 

Daardoor is hun spel zó spannend dat het onmogelijk is om je ogen ervan af te houden, omdat we nu eenmaal houden van lui met lef, de dapperen. De bruten.

Kijk maar eens naar topsporters.

We houden van de Verstappens en de Cruijff’s van deze wereld. Ze zijn allesbehalve slaapverwekkend en terughoudend, maar spelen juist overtuigend om te winnen.

Oftewel, ze vallen buiten elke vergelijking en laten overal zien hoe ze in de wedstrijd staan. Da’s buitengewoon betoverend waardoor de eeuwige liefde voor een merk is geboren.

Klanten? Nee, we noemen ze brute bazen.

“Buro Bruut is erg professioneel en kan goed begeleiden op maat. Er wordt goed geluisterd en er wordt begrepen wat er gedaan moet worden. Ik ben zeer tevreden met deze samenwerking!” Alina – Metz Real Estate

“In diverse creatieve sessies zijn we samen met Denise tot de échte kern van onze business gekomen. Dat gaf heel veel nieuwe inzichten en inspiratie en heeft geleid tot een complete rebranding, waarin we met LEF weer gaan stralen en in ons kracht gaan staan. ‘Van ongezien naar onvergetelijk’, die slogan pakt niemand ons meer af.” Lieke, LEF Media

Wij maken brute merken van brave bedrijven

Zie ons als een stelletje onbevreesde merkenbouwerts die er samen met jou op los ontdekken, experimenteren en verbeteren.

We bouwen merken die af durven te wijken van de norm in de markt, zodat ze hun plekkie pakken als de allerbruutste in het spel wat ze spelen.

Je bouwt een juichend publiek van loyale klanten op. Je concurrentie kijkt je groen en geel aan van jaloezie. Je medewerkers missen de bedrijfscultuur als ze op vakantie zijn.

Dat is wat je krijgt als je gaat voor bruut – samen met ons.

IJzersterke merkstrategieën, eigenzinnige visuele en tekstuele communicatie en campagnes waardoor je de bruutste klanten en medewerkers voor je wint: we loodsen je ernaartoe.

Je belt ons, wij nemen dansend op en we maken meteen een afspraak om de nodige snode plannen te smeden waarmee je de wedstrijd wint, en je concurrentie een zenuwinzinking cadeau doet.