Strategie

van bedrijf naar merk
Lees meer

Strategie – Van bedrijf naar merk

Last van tunnelvisie en kom je niet verder met je marketing? We werken samen de fundering van je merk uit. Na onze strategiesessies heb je een brute positionering, profilering en propositie. Je weet precies wie je bent, waarom je doet wat je doet en voor wie je dat doet.

Zonde, pijnlijk en onnodig: jouw niet-vertelde verhaal. Het verhaal wat zorgt dat je opvalt, in de smaak valt en onthouden wordt. Wat gebeurt er als je meer vertelt dan alleen wát je doet? Je vertelt jouw echte verhaal waardoor je van betekenis bent. Plus, je vergroot je impact, zichtbaarheid en groei, terwijl je altijd top of mind bent.

Jouw merk (verder) bouwen begint bij het begin: een strategie. Uit deze strategie rolt jouw authentieke merkverhaal. Met deze ijzersterke fundering onderscheid je je ten opzichte van je concurrenten. Je maakt het verschil op basis van jouw merkidentiteit en niet op basis van je dienst(en). Je biedt dus meer waarde en je bent relevanter. En niet te vergeten: al jouw marketingactiviteiten bouw je op jouw merkidentiteit. Wat je vertelt én wat je uitstraalt matchen daardoor met elkaar. Bovendien maak je beslissingen die écht bij jouw merk passen. En de vertaalslag waar je tegen aanhikt? Die gaat een stuk soepeler.

Dus, met die strategie creëren we houvast en geven we je richting. We focussen ons op drie langetermijnresultaat pijlers:

Het realiseren van een hogere merkvoorkeur;
Het verbeteren van de klantbeleving;
Het creëren van intern draagvlak.

Om gestructureerd en duidelijk de fundering van jouw merk aan te pakken, worden er twee niveaus gehanteerd. Staat jouw strategievraagstuk er niet bij? Pleeg dan een belletje of stuur ons digitale post. Dan kijken we of Buro Bruut jou alsnog kan helpen.

Niveau 1: positioneringsstrategie

Het is belangrijk om helder te hebben waar jouw bedrijf voor staat, zodat alle beslissingen aan je positionering getoetst kunnen worden. Het hebben van een doordachte positionering zorgt ervoor dat de doelgroep jouw bedrijf ziet staan. Daarbij is het, het uitgangspunt om na te denken over de positie die je wil innemen in het brein van de doelgroep t.o.v. jouw concurrenten.

Deze strategie is het startpunt en de basis van jouw authentieke verhaal. Het is een uitgebreid plan en je kunt dit zien als een soort handleiding. Oftewel, we gaan aan de slag met jouw strategische leidraad. Jouw identiteit. En het belangrijkste in dit verhaal? Het moet bij jou én jouw doelgroep passen.

Bovenstaand model geeft de stappen weer die we gaan doorlopen
om jouw positionering vast te stellen.

Niveau 2: merkstrategie

Branding en marketing versterken elkaar. Het is daarom belangrijk om beide onderdelen te integreren.

Marketing is een push strategie en daarmee promoot je jouw dienst. Branding is een pull strategie en hiermee zoom je in op wie je bent en waarom je écht doet wat je doet.

Branding geeft de marketing inhoud. Je wil hiermee een plekje in het hoofd en hart van jouw (potentiële) klant veroveren. Bovendien laat je direct zien dat jij anders bent dan anderen. Je vertelt namelijk niet alleen wát en hóe je het doet, maar je gaat nog een “laagje dieper”. Dit maakt jou geloofwaardig én authentiek. Hierdoor val je op, val je in de smaak en word je onthouden.  

Effe concreet

Samen gaan we aan de slag met jouw fundering en Buro Bruut zet die stevig voor je op papier. Dit betekent concreet dat:

  1. We samen jouw merkidentiteit en merkverhaal definiëren;
  2. We jouw bedrijf als merk positioneren;
  3. Je een brand book ontvangt waarin de belangrijke elementen zijn samengevat;
  4. Je een kansenkaart krijgt waarin de (gemiste) kansen worden opgesomd.

Door aan de slag te gaan met jouw fundering, ben je en blijf je:

  • Altijd top of mind;
  • Altijd consistent in je uitingen;
  • Altijd te herkennen;
  • Volgend jaar nog steeds relevant.

Ben jij klaar voor een brute ontdekkingsreis?

Brute partners – Jouw vervolg

Bij het bouwen van jouw merk draait het niet alleen om een bruut merkverhaal. Het draait ook om de invulling daarvan: de visuele uitstraling, interne communicatie én marketingactiviteiten. De uitstraling en uitingen die je neerzet moeten naadloos aansluiten op de identiteit van jouw bedrijf. Deze onderdelen versterken namelijk jouw verhaal en laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Jouw doelgroep moet zowel visueel als tekstueel kunnen zien dat het om jouw merk gaat.

Buro Bruut heeft zelf niet alle expertise in huis. We werken daarom samen met een aantal professionals om ervoor te zorgen dat jij de juiste vertaalslag krijgt. Brute pro’s die jouw vervolg naar een verrassend volgend niveau tillen. Bekijk op deze pagina wat we voor je kunnen betekenen.  

De brute werkwijze

Swipe voor meer

1. Kennismaking

2. Offerte & voorstel

3. Klaar voor een brute ontdekkingsreis?

4. Strategische sessies

5. Brute strategie

6. Business sheet

7. Kansenkaart