4 tips om je ideale klant te bepalen

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://burobruut.nl/wp-content/uploads/2020/10/Boek-lezen.jpg” title_text=”Boek lezen” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”]

4 tips om je ideale klant te bepalen

Het omschrijven van je ideale partner gaat je waarschijnlijk makkelijk af. Het omschrijven van je ideale klant daarentegen vind je een uitdaging. Dan wordt het hoog tijd voor de zakelijke perfecte match, zodat jij én je klant energie van elkaar krijgen en de samenwerking op rolletjes verloopt. [/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” background_color=”#f6e4cc”][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Natuurlijk kun je denken dat je dienst voor iedereen geschikt is. Je wil immers zoveel mogelijk klanten helpen. Maar… Als jij je ideale klant niet (goed) kent, kent hij of zij jouw bedrijf ook niet. Simpelweg omdat je niemand aanspreekt. Door te weten met wie jij wil werken, weet je ook hoe je opvalt, in de smaak valt en onthouden wordt. Het bepalen van je ideale klant is dus noodzakelijk voor een effectieve marketingstrategie.

Breng dus in kaart voor wie jouw diensten bedoeld zijn en wie je daadwerkelijk wil bereiken. Je specificeert jouw boodschap daardoor beter. Je hebt nu namelijk een keuze gemaakt en daardoor speel je veel beter in op de wensen en behoeften van jouw ideale klant. Hierbij vier tips om je doelgroep te bepalen:

  • Specificeer;
  • Segmenteer;
  • Verdiep
  • Visualiseer

1| Specificeer
Durf te specificeren en durf te kiezen. Je kan niet iedereen van dienst zijn. Moet je ook niet willen. Je gaat dan namelijk werken met klanten waar je niet blij van wordt. En heb je überhaupt wel de capaciteit om iedereen te helpen? Precies. Keuzes maken.

Bijvoorbeeld:

  • Richt jouw bedrijf zich op de consumentenmarkt (B2C)?
  • Richt jouw bedrijf zich op de zakelijke markt (B2B)?

2| Segmenteer
Segmenteren betekent dat je de markt opdeelt in diverse groepen. Je stopt als het ware je ideale klanten – die bepaalde gelijke kenmerken hebben – bij elkaar. De boodschap in je uitingen sluit je op die kenmerken aan.

Segmenteren kun je doen o.b.v. de volgende kenmerken:

  • Geografisch: land, provincie, stad;
  • Demografisch: leeftijd, geslacht, religie, omvang;
  • Psychografisch: gedrag;
  • Sociaal/economisch: opleiding, inkomen, beroep, branche.

3| Verdiep
Nu je een duidelijker beeld hebt van je ideale klant, maak je een verdiepingsslag. Je gaat het inzicht vergroten om specifieker te maken wie je ideale klant is en hoe je hem of haar bereikt. Dit geeft een concreter beeld met wie jij écht wil werken.

Bijvoorbeeld:

  • Welke behoeften hebben zij?
  • Welke pijnpunten ervaren zij?
  • Welke kanalen gebruiken zij?

4| Visualiseer
Maak je ideale klant(en) zo “levendig” mogelijk door er een visualisatie van te maken. Zo krijg je er meer gevoel bij. Dit kun je doen door een zogeheten “buyer persona” te creëren, een fictief personage dat een deel van jouw doelgroep vertegenwoordigt. Het gaat om een gedetailleerde omschrijving die inzicht geeft, gebaseerd op de drie eerdere benoemde punten. Je maakt jouw ideale klant dus tastbaarder door er een “gezicht” aan te geven. Inspiratie nodig? Bekijk onderstaand voorbeeld.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://burobruut.nl/wp-content/uploads/2021/10/Knipsel.png” title_text=”Knipsel” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_margin=”-45px|||45px|false|false”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”]

Let op: dit is een simpel voorbeeld. Werk het zo concreet mogelijk uit aan de hand van jouw analyse. In dit voorbeeld staan niet de pijnpunten, uitdagingen, doelen en behoeften benoemd.

Door zo concreet mogelijk in kaart te brengen wie je ideale klant is spreek je dus een specifieke groep aan. “Iedereen” wordt “iemand”, iemand die inziet dat jij hét bedrijf bent om zijn of haar wensen en behoeften te laten vervullen. Hij of zij voelt zich aangetrokken en haakt aan. Dat komt doordat jouw strategie (fundering), uitstraling én uitingen aansluiten op (de situatie van) jouw ideale klant.

Ofwel, jij en je ideale klant zijn een perfecte match.

Je werkt alleen nog met klanten die bruut genoeg zijn. De voordelen? Oneindig. Om er een paar te noemen:

  • Je werkt met klanten die echt bij jouw bedrijf passen, omdat ze dezelfde normen, waarden en overtuigingen hebben;
  • De communicatie is on point;
  • Je kent je klant door en door waardoor jouw communicatie opvallend is en jouw aanbod onweerstaanbaar;
  • Je marketingactiviteiten leveren meer op;
  • Zonder tegenstribbelen krijg je een ‘go’;
  • Meer energie en voldoening uit het werk, voor jezelf en voor het team.

En onthoud: wat je uitstraalt, trek je aan. Durf er met kop en schouder boven uit te steken. Verdwijn niet in de grijze massa. Ga ervoor!

Kan jij hulp gebruiken om jouw ideale klant te bepalen? Geef een belletje, stuur een e-mail of DM via social media en we maken eerst vrijblijvend kennis om te kijken hoe Buro Bruut jou kan helpen.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *