Het brute werkgeluk. Waar zit ‘m dat in?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://burobruut.nl/wp-content/uploads/2021/11/DSC05916-mr-scaled.jpg” title_text=”DSC05916-mr” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Het brute werkgeluk. Waar zit ‘m dat in?

Werkgeluk. Werkgelukzaligheid. Werkvreugde. Hoe je het ook noemt: voor iedereen heeft dit woord een andere betekenis. De een haalt werkgeluk uit collega’s en de ander uit uitdagingen. Ik zie werkgeluk als een balans van meerdere pijlers die ervoor zorgen dat ik in vuur en vlam sta. Klopt een pijler niet of zijn meerdere pijlers uit balans? Dan heeft dit effect op mijn werkgeluk en is die grote vlam ieniemienie geworden.

Ik neem je graag mee in de wereld van hoe ik werkgeluk zie. Vanuit mijn eigen ervaringen, mét een vleugje branding. Want zonder sterk intern draagvlak, geen betrokken en gemotiveerde medewerkers.

Note: er is puur naar het zakelijke deel gekeken. Privé is buiten beschouwing gelaten..[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” background_color=”#F6E4CC” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” type=”4_4″][et_pb_image src=”https://burobruut.nl/wp-content/uploads/2021/11/Werkgeluk-1-1024×1024.png” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” title_text=”Werkgeluk” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″ width=”58%” max_width=”59%” module_alignment=”center”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” background_color=”#f6e4cc”][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]De waardering
Waardering kan gevoeld en geuit worden op meerdere manieren. Krijg je bijvoorbeeld een financiële beloning waar je blij van wordt? Krijg je voldoende complimenten? Heb je het gevoel dat je écht gezien wordt? Word je serieus genomen? Voel je je betrokken? Allemaal vragen die jij jezelf kunt stellen om erachter te komen hoe je je gewaardeerd voelt en óf je je op dit moment gewaardeerd voelt.

Ik houd bijvoorbeeld van een optimistische sfeer en voel de positieve en negatieve energie van anderen sterk. Complimenten ontvangen vind ik moeilijker dan geven, maar ik word er blij van als mijn werk wordt opgemerkt en als ik er anderen mee kan helpen en verblijden.

Het werk
Waar ben je goed in? En waarin ben je minder goed? Wil je dat ontwikkelen of juist vermijden? Waar krijg je energie van? Wat voor taken wil je uitvoeren? Wil je veel of weinig verantwoordelijkheid hebben in je functie? Heb je genoeg uitdaging? Wil je echt van betekenis zijn en ben je dat ook? Mag je handelen naar eigen keuze?

Wat ik bijvoorbeeld belangrijk vind zijn zaken als zingeving, persoonlijke groei en autonomie. Dit zijn zaken die bij mij dus terug moeten komen in mijn werk.

Het plezier
Waar haal jij je plezier uit? Heb je verbinding met de juiste mensen? Is de bedrijfscultuur passend genoeg? Ervaar je verbroedering? Werk jij liever alleen of in een team? Is er ruimte voor gezamenlijke activiteiten?

Zo voel ik me prettiger in kleine tot middelgrote bedrijven, vind ik het belangrijk om naast werk ook leuke dingen te doen en gekkigheid en humor op zijn tijd maken mijn dag.

De balans
Zijn de pijlers waardering, werk en plezier niet in balans? Dan ontstaat er wrijving en poppen er diverse gedachten door het koppie die eindigen in (blijvende) ontevredenheid. Ik ga bijvoorbeeld in mijn hoofd ‘zitten’ en bedenk allemaal zaken waarom ik het werk niet meer leuk vind.

Ik vind het interessant om deze cirkel vanuit de bril van zowel de medewerker als de werkgever te bekijken. Uiteindelijk wordt iedereen blij van gemotiveerde, productieve en gelukkige mensen. Employer branding kan daarom écht niet ontbreken. 😉

Kan jij hulp gebruiken om een aantrekkelijke werkgever te zijn en blijven? Branding kan dan zeker niet onbtreken. Wil je weten hoe en waarom? Maak dan een vrijblijvende afspraak en klets ik je bij onder genot van een (online) bakkie.[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *