Dé vijf stappen hoe jij jouw doelgroep online raakt met de juiste contentmarketing

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://burobruut.nl/wp-content/uploads/2021/06/Bruut-Grow-Video-122-scaled.jpg” _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ title_text=”Bruut & Grow Video 122″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”]

Dé vijf stappen hoe jij jouw doelgroep online raakt met de juiste contentmarketing

Instagram, Facebook, WhatsApp, LinkedIn en niet te vergeten YouTube, Pinterest en TikTok: een greep uit de populairste social media kanalen. En dan hebben we het nog niet gehad over de verschillende functies op die platforms, die ook nog eens continu veranderen of aangevuld worden. Je weet dat je actiever moet worden op deze socials om jouw doelgroep(en) te bereiken. Je hebt alleen grote vraagtekens bij wát je moet plaatsen. Laat staan waar je moet beginnen.

Contentmarketing houdt simpel gezegd in dat je jouw potentiële klant een verhaal vertelt dat relevant en waardevol voor hem of haar is. Jouw dienst of product staat niet centraal, maar het probleem of de behoefte van de klant stel je voorop. Het is daarom van belang om jouw verhaal authentiek en geloofwaardig te maken. Dit kan bijvoorbeeld middels fotografie, video’s, blogs, vlogs en podcasts. Genoeg mogelijkheden, dus. Dit is belangrijk voor jouw social media kanalen, maar vergeet je website en offline uitingen niet! Hiermee ga jij gericht jouw doelgroep raken en daardoor transformeren zij van volger naar klant. En hé, goed nieuws! De kassa gaat beter rinkelen.[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” background_color=”#f6e4cc”][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default”]Stap 1: Klaar voor de start…
Af! Begin bij het begin. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar vergeet niet dat dit een cruciale stap is. Neem de tijd om op papier te zetten wat je drijfveren en doelen zijn. Begin dus met een strategie. Wat wil je bereiken? Formuleer duidelijk wat je doet en hoe je dit doet. Heb je er wel eens over nagedacht waarom je doet wat je doet? Precies, tijd om dat te concretiseren. Door hiermee te communiceren laat je jouw gevoel en emotie zien waardoor je voor jouw klant authentiek en geloofwaardig bent. Raad eens? Dat resulteert in vertrouwen en omzetstijging! .

Bonus: vergeet uiteraard je doelgroep niet te definiëren en zoek uit waar zij zich online bevinden. Uiteindelijk moet jouw boodschap bij hen terecht komen.

Stap 2: Out of the box content bedenken
Goed, jouw boodschap is duidelijk. Nu is het tijd om jouw strategie te vertalen naar relevante en waardevolle content voor op jouw social media kanalen en website. Je weet wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep zich bevindt. Plan een brainstormsessie in of ga op zoek naar een sparringpartner om creatief na te denken over content. Hierin zijn er verschillende varianten en het verschilt per doel welke vorm je in gaat zetten. Bedenk dat niets te gek is. Je kan altijd ideeën schrappen die niet haalbaar zijn. Kleur buiten de lijntjes, laat je inspireren en maak die contentkoning(in) in je los!

Extraatje: zoek een relaxte omgeving uit voor de brainstormsessie. Een out of de box locatie zorgt voor out of the box content. Weg uit dat kantoor, dus!

Stap 3: Content maken a.d.h.v. storytelling
De brainstormsessie was een succes en je hebt genoeg ideeën. Nu de uitvoering nog! Het kan zijn dat je bepaalde partners extern moet zoeken, zoals een foto- of videograaf. Wil je een stapje verder gaan en je huisstijl doortrekken naar je kanalen? Top! Dan is het raadzaam om op zoek te gaan naar een grafisch vormgever die jou hierin flexibel kan helpen, tenzij je zelf ontwerp skills hebt natuurlijk. Het maakt eigenlijk niet uit of je de content zelf creëert of uitbesteedt. Zorg ervoor dat je hét verhaal vertelt aan jouw doelgroep dat hen raakt. Hiermee optimaliseer je direct de klantbeleving. Welke waarde voeg jij toe voor jouw klant?

Bonus: vergeet uiteraard je doelgroep niet te definiëren en zoek uit waar zij zich online bevinden. Uiteindelijk moet jouw boodschap bij hen terecht komen.

Stap 4: Voorbereiding is het halve werk
Deze stap klinkt als een cliché, maar veel bedrijven gaan hier de mist in. Dat ene telefoontje moest je toch echt opnemen en die andere klant kon écht niet wachten. Voor je het weet is het al 18:00 uur en heb je nog niets geplaatst op je kanalen. Oeps! Daarom is het van belang om jouw content voor te bereiden. Gelukkig heb je wel al een blog geschreven. Je hebt alleen nog niet bedacht waar je die gaat publiceren. Ook ben je er nog niet uit wat er precies in de post moet komen te staan. Werk daarom met een contentkalender. Blok minimaal een halve dag in de week af dat jij berichten gaat voorbereiden en plannen! Consistent en frequent posten zijn keys.

Bonus: met een contentkalender werk je overzichtelijk aan jouw verhaal. Dat maakt het makkelijker om goed in de gaten te houden of je jouw verhaal met waarde vertelt en is vooral handig bij terugkerende content. Want echt, consistentie en frequentie zijn keys!

Stap 5: Meten is weten
Hoppa, we knallen er nog een cliché in. Oefening baart kunst en dat geldt ook voor contentmarketing! Geef niet op als een post niet oplevert wat je in gedachten had. Test, analyseer en onderzoek wat voor jouw doelgroep werkt. Dit kost tijd en het geeft niet dat het niet lukt. Houd vol en stuur bij, want jouw product of dienst is écht de moeite waard.

Hoppa, we knallen er nog een cliché in. Oefening baart kunst en dat geldt ook voor contentmarketing! Geef niet op als een post niet oplevert wat je in gedachten had. Test, analyseer en onderzoek wat voor jouw doelgroep werkt. Dit kost tijd en het geeft niet dat het niet lukt. Houd vol en stuur bij, want jouw product of dienst is écht de moeite waard.

Buro Bruut
Kan jij hulp gebruiken om jouw unieke en onderscheidende verhaal sterk neer te zetten? Buro Bruut creëert, verfijnt en verdiept merkverhalen. Zo word je zichtbaar(der) voor je doelgroep, zodat je op die manier kan groeien. Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken![/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *